Dins d'una dinàmica empresarial en evolució continuada, la cultura d'empresa s'està convertint en un reflex de la demanda de transformació del mercat laboral.

 

Cada cop més organitzacions busquen donar resposta a les necessitats dels seus empleats/des, adoptant mesures i implementant programes que permetin incloure conceptes imprescindibles per al benestar de tot l'equip. Aspectes com la igualtat, la diversitat o la inclusió, ajuden a la construcció de grups de treball motivats i compromesos a complir objectius comuns. Paral·lelament, tenir en compte la millora contínua dels espais de treball contribueix a crear entorns laborals saludables, justos i segurs.

 

En aquesta voràgine de noves maneres de treballar, són moltes les persones que busquen una posició que compleixi amb les seves expectatives i els permeti progressar en línia amb les seves capacitats.

 

La teoria de l'aprenentatge social ens acosta una manera d'adquirir coneixements i habilitats de manera eficaç i productiva. Durant la dècada de 1960, el psicòleg Albert Bandura va reforçar amb el seu treball la percepció sobre l'aprenentatge humà basant-se en l'observació i la col·laboració. Dins l'entorn laboral aquest tipus d'aprenentatge pot impactar de manera positiva. Vegem com funciona:

 
Atenció

Com a punt de partida, és important que, dins de la nova posició, la persona observadora sigui capaç de prestar atenció al comportament del treballador o la treballadora que exerceixi com el seu model o referent.

 
Retenció

La memòria té un paper fonamental en aquesta fase. Identificar el comportament observat i ser capaç de retenir o recordar els patrons apresos, permetrà reproduir la informació o activitat emmagatzemada.

 
Reproducció

En aquesta tercera fase, la persona ha de posar en pràctica el comportament adquirit.

 
Motivació

Aquest element és indispensable en qualsevol fase. Dins l'empresa, la valoració o el reconeixement del treball d'una persona és essencial perquè aquesta motivació es pugui transmetre. Per tant, el fet d'observar com la persona que actua com a model rep una recompensa o reprimenda, influirà en el seu observador/a i la seva predisposició per repetir o evitar l'acció o el comportament après.

 

Basant-nos en aquest sistema, aquest model daprenentatge pot resultar beneficiós en molts tipus de treball. Alguns dels principals avantatges s'associen amb:

 
  • Desenvolupament d'habilitats. Fomentar aquest tipus de formació permet adquirir competències específiques, abastant més enllà de la pròpia teoria. És a dir, observar una persona experta en ple desenvolupament del treball, pot ajudar a comprendre diverses tècniques o normes dins de situacions i accions reals.
  •  Treball en equip. L'aprenentatge social emfatitza en la col·laboració, promovent el treball conjunt davant de situacions específiques o problemes, donant lloc així a l'intercanvi d'opinions o idees.
  • Compromís. Com hem vist anteriorment, la motivació hi té un paper principal. Involucrar-se i interactuar estimula l'aprenentatge, i dóna lloc a la creació d'un entorn que afavoreix el compromís i el sentiment de pertinença al grup. Això pot impactar positivament en l'interès per créixer i millorar dins de l'empresa.
 

Tot i els seus beneficis, aquesta teoria no queda exempta de crítiques. El seu enfocament limitat al context social, comportaments individuals concrets, diferències culturals o manca de precisió a l'hora d'explicar certs conceptes, pot reduir l'efectivitat de l'aprenentatge o transmetre patrons erronis.

 
Per aquest motiu, és essencial que la cultura d'empresa prengui protagonisme, sent capaç de definir un conjunt de valors, normes i pràctiques comunes, capaces de crear entorns de treball en cohesió amb les necessitats dels seus empleats i els objectius de la companyia.

 

 

 

Connecta amb Crea Empleo a LinkedIn i subscriu-te a la nostra Newsletter per no perdre cap article. També pots trobar-nos a:

T’esperem!

 

 

 

Imatge: www.freepik.es

  

La teoria de l'aprenentatge social i el seu impacte a la cultura d'empresa