L'any 2024 va acabar amb una lleugera millora als indicadors sobre la taxa d'atur. Amb un increment del nombre d'afiliacions a la Seguretat Social, la població ocupada va ser més gran.

 

Tot i que aquestes dades revelen una estadística favorable per a l'ocupació, hi ha una sèrie de factors que continuen impactant de forma negativa al mercat laboral. Conceptes com la fugida de talent, l'absentisme o el presentisme laboral, són cada cop més una preocupació en qualsevol empresa. En aquest article, prestarem atenció al presentisme laboral i la seva implicació dins l’entorn professional.

 
Què és el presentisme laboral?
 

Aquest concepte ens refereix a com la presència física del treballador o la treballadora no sempre comporta un exercici adequat de les seves funcions. És a dir, tot i trobar-se al seu lloc de treball, no aporten un rendiment o productivitat que compleixi amb les expectatives. Hi ha diferents motius que poden provocar aquesta manca d'eficiència. Vegem-ne alguns factors claus:

 
  • Estrès

Un mal ambient de treball, la sobrecàrrega de tasques, la manca de reconeixement o els problemes personals poden derivar en una manca de motivació que provoqui una disminució en l'esforç, el compromís o l'exercici normal de la jornada laboral.

 
  • Salut

Podem trobar problemes físics o mentals que, tot i permetre a la persona assistir a la feina, poden limitar-ne el rendiment.

 
  • Desinterès

La manca d'objectius o reconeixement poden influir en l'estímul que permeti en el treballador o la treballadora desenvolupar la seva activitat. Aquesta situació impacta de manera negativa en la seva productivitat, reduint el sentiment de responsabilitat, confiança o compromís.

 
  • Pressió social

La por de perdre la feina o la influència de companys/es i directius/ves pot crear en el o la treballadora una autoexigència exagerada. Això es tradueix en una sobrecarrega de treball que pot afectar la salut i el rendiment.

 

Identificar aquests casos és important per al bon funcionament d’una empresa. En relació, dins de l'àrea de RRHH és essencial establir unes mesures que ajudin a prevenir i gestionar de manera idònia possibles situacions de presentisme laboral. Per tant, pot resultar aconsellable tenir en compte els conceptes següents:

 

  • Clima laboral. Incloure programes que ajudin a promoure la salut física i mental pot contribuir a la reducció de l'estrès. Fomentar accions que promoguin l'exercici físic, una nutrició saludable, el suport psicològic o el team building poden afavorir la creació i promoció d'un ambient de treball saludable i positiu.
  • Flexibilitat. La transformació digital o l'adaptació a les noves tecnologies ofereixen interessants recursos per millorar el treball i la productivitat. Les noves eines permeten conciliar vida i feina, com és el cas de l'opció de teletreball.
  • Comunicació. Aquest concepte és clau en qualsevol entorn, sigui laboral o social. Dins d'una organització, resulta primordial incorporar canals de comunicació que permetin una bidireccionalitat, on tant el personal empleat com el grup directiu es puguin beneficiar d'una comunicació fluida, clara i transparent. Tant la informació concisa dels objectius de cada posició com la possibilitat d'expressar problemes o preocupacions es converteixen en elements capaços de reforçar i millorar la motivació o l'exercici de tota l'organització.
  • Reconeixement. Practicar la gratitud, incloure el feedback positiu i constructiu o promoure programes de recompensa poden ajudar a millorar la satisfacció, el compromís i el benestar de les persones dins de l’empresa. Valorar l'equip és essencial per crear una cultura corporativa amb una base i valors justos i positius.
 

En definitiva, el rendiment d’una persona està estretament relacionat amb lambient de treball. És responsabilitat de tothom crear un espai on la motivació, la col·laboració i l'empatia hi siguin presents.

 
La productivitat no es mesura només en números. Per això resulta important construir empreses on allò que de debò sumi siguin les persones i el seu talent.

 

 

 

Connecta amb Crea Empleo a LinkedIn i subscriu-te a la nostra Newsletter per no perdre cap article. També pots trobar-nos a:

T’esperem!

 

 

 

Imatge: www.freepik.es

 

Presentisme laboral: