Bretxa digital vs. alfabetització digital
L'ús de les tecnologies ja és habitual en molts entorns. Dins l'àmbit laboral, la transformació digital és present a gran part dels sectors.
Malauradament, la desigualtat en l'accés i l'ús de la tecnologia està creant el que es coneix com a bretxa digital. La manca d'habilitats digitals limita l'accés a oportunitats laborals i afecta de manera negativa la demanda i l'oferta, la productivitat o la motivació. Aspectes com l'edat, la situació econòmica o la manca de formació també potencia aquestes desigualtats.
Actualment, gran part de les feines ja requereixen cert coneixement en tecnologia, per la qual cosa el seu aprenentatge pot resultar essencial per aconseguir trobar feina.
Ajudar que la bretxa digital desaparegui requereix l'esforç de les organitzacions per potenciar les formacions al terreny digital. Amb relació, l'alfabetització digital es converteix en l'aliada perfecta. L´alfabetització digital engloba el procés de capacitació en l´ús efectiu de les tecnologies anant més enllà de l´ús de dispositius o internet. Tenir en compte la inclusió del seu valor dins una companyia, pot ajudar en múltiples aspectes, com ara:
- Eficiència i productivitat. La utilització d'eines digitals sol traduir-se en optimització. L'automatització de tasques i temps o la gestió de dades són recursos que contribueixen al bon funcionament, reduint costos i millorant la productivitat.
- Innovació. Fomentar l'ús de les tecnologies ajuda les empreses a desenvolupar solucions incloent-hi opcions de millora i eines més eficients.
- Adaptabilitat. L'alfabetització digital ajuda en el procés de canvi, millorant l'adaptabilitat a nous entorns gràcies a la inclusió dels darrers recursos i l'aprenentatge continu de noves eines.
- Col·laboració. La tecnologia contribueix a la millora de la comunicació interna i externa potenciant el treball en equip.
Tot i els beneficis derivats de l'ús de les tecnologies, és important planificar de manera adequada la seva inserció. Per aquest motiu, combinar-ne la incorporació juntament amb programes que possibilitin l'alfabetització digital, s'ha de contemplar com una solució. En aquest sentit, és fonamental tenir en compte una sèrie de consideracions:
- Avaluació. És recomanable identificar el grau d'habilitat digital dels/les empleats/des per reconèixer en quines àrees requereixen millorar.
- Formació. Oferir programes de mentoria, tallers, cursos, etc. hauria de ser una constant dins de l'organització, en relació amb les tecnologies. Aquest àmbit està en evolució contínua, per la qual cosa garantir l'aprenentatge continu es converteix en una solució eficient.
- Accés. Assegurar l'accés als recursos tecnològics és essencial per ajudar en la capacitació dels/les treballadors/es.
- Seguretat i ètica. És imprescindible realitzar formacions en matèria de ciberseguretat i ús ètic per garantir la utilització correcta dels recursos tecnològics, sempre d'acord amb les normatives i polítiques en seguretat i ètica.
Promoure l'alfabetització digital dins de l'organització podria esdevenir clau per resoldre la bretxa digital. A més, és un factor rellevant en el desenvolupament sostenible, la millora d'oportunitats i l'assoliment d'entorns de treball on prevalgui la igualtat. Empoderar les persones en aquest tipus d'habilitats també pot ajudar a fomentar l'ocupació decent, atreure i retenir el talent.
Connecta amb Crea Empleo a LinkedIn i subscriu-te a la nostra Newsletter per no perdre cap article. També pots trobar-nos a:
- Instagram: https://www.instagram.com/creaempleo.es
- Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=61558480642504
- Twitter: https://twitter.com/CreaEmpleoRRHH
T’esperem!
Imatge: www.freepik.es